vrijdag 14 februari 2014

Opdracht 3, Why I love this book

Het boek Eilandgasten van Vonne van der Meer is een roman waarin de geheimen van de personages voorop staan. Alle verwikkelingen, gebeurtenissen en verhalen draaien om deze geheimen. Het vakantiehuis genaamd Duinroos is de rode draad in dit boek. Als lezer volg je de verhalen van de vakantiegangers die verblijven in Duinroos voor elk een aparte reden. Er staan eigenlijk zes verschillende verhalen in de roman waarbij steeds andere personen een rol spelen. Zes verschillende verhalen met allemaal een eigen geheim, een eigen verhaal. Maar is het boek Eilandgasten een echte bestseller? In de rest van dit betoog wordt de roman op basis van de 17 tips van De Groene Amsterdammer getest.

1) Verhoog de inzet. Schrijf niet over je ouders maar over een iemand die bijvoorbeeld van Lodewijk XIV afstamt. Maak de inzet van je boek plausibel.
In deze roman komen allerlei verschillende soorten personages aan bod. Van een vader die zich gepasseerd voelt op zijn werk tot aan een bejaarde die het leven niet meer ziet zitten. De verhalen zijn aannemelijk en de problemen reëel.
2) Laat je held lijden aan grote innerlijke conflicten.
Van een echte ‘held’ is in dit boek niet te spreken, van mensen, vaders en moeders, opa’s en kleinkinderen, met eigen problemen en keiharde emoties wel. De personages vechten tegen hun geheimen en proberen hun emoties te onderdrukken, met conflicten en pijnlijke gewaarwordingen als gevolg.
3) Gebruik altijd details, ze geven aan je werk een universele lading.
‘Hij probeerde Tom niet te horen, luisterde naar het monotone gezoem van zijn dynamo en keek naar de vliegjes die in het licht van zijn fietslamp zwermden.’ Dit citaat uit het boek bevat overduidelijk details waarin sfeer en gevoel tot uiting komen. In de rest van de roman zijn een legio aan detailbeschrijvingen te vinden.
4) Maak je setting zo specialistisch mogelijk: geen vage locaties in een vaag dorp.
De setting kon niet duidelijker: het eenvoudige maar gastvrije huurhuis Duinroos op het prachtige Vlieland.
5) Ondermijn het zelfvertrouwen van de held, maak hem dus menselijk.
Alle personages in het boek kampen met hun eigen menselijke geheim. Zo verschillend als de verborgen feiten van elkaar zijn, zo weinig verschilt de impact die ze hebben op het leven van de personages in de roman.
6) Laat het lot een belangrijke rol spelen.
Duinroos, het vertrouwde vakantiehuis aan de kust, vormt, samen met het gastenboek waar alle vakantiegangers op hun eigen manier laten weten hoe ze de vakantie hebben ervaren, de rode draad door het boek. Op deze manier komen de bewoners door middel van het lot in contact met elkaar via het geschreven woord.
 7) Creëer buitensporige karakters.
In de roman komen geen buitensporige karakters voor.
8) In een verhaal gaat het om conflicten.
De hele roman draait geheel om conflicten. Je leest wat er in de hoofden van de personages omgaat en beleefd de conflicten tussen man en vrouw, dochter en moeder, opa en kleinzoon alsof je er zelf bij bent.
9) Karakters moeten transformeren.
Aan het begin van elk verhaal wordt het probleem van de personages omschreven. Aan het einde van elk verhaal valt de onvermijdelijke beslissing positiever uit dan verwacht.
10) Stel karakters op de proef.
De karakters moeten grenzen verleggen om tot een gezamenlijk oplossing te komen die voor  iedereen het beste is.
11) Zorg dat lezers van karakters gaan houden.
De sympathie voor een bejaarde man die het leven niet meer ziet zitten, twee brieven aan zijn dochters probeert te schrijven en zijn suïcidale poging dag na dag uitstelt omdat hij steeds weer te weinig heeft beleefd op het eiland om een half kantje vol te schrijven, is snel gewekt door Vonne van der Meer.
12) Vermijd subplots.
Aan het eind van elk verhaal wordt een positief open einde gegeven.
13) Zorg voor een verbluffende titel.
Eilandgasten, verbluffend? Niet echt, maar het past geheel bij het verhaal.
14) Show, don’t tell.
Er is in het boek een goede afwisseling tussen gebeurtenissen die worden verteld vanuit het verleden en gebeurtenissen waar je als lezer bij lijkt te zijn, zoals een conflict.
15) Sluit je niet aan bij de bestaande bestsellertrends, dus geen tovenaarsleerlingen en ontcijferingen van geheime codes.
De roman sluit totaal niet aan bij de bestaande bestsellertrends en is uniek in zijn soort.
16) Zorg voor onverwachte ontwikkelingen.
Op een bepaald moment in een verhaal draait het gevoel of het humeur van het personage zo, dat de kijk op de situatie en de loop van de rest van het verhaal veranderd.
 17) Suggereer steeds dat de afloop niet goed is.
Aan het eind van elk verhaal geeft Vonne van der Meer keer op keer een zodanige draai aan het verhaal waardoor het positiever uitpakt dan dat je als lezer in eerste instantie zou verwachten.

Kortom de roman Eilandgasten van Vonne van der Meer voldoet ruim aan de bestsellerwaardige criteria. Een mooi stukje moderne literatuur!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten