Het boek Eilandgasten
van Vonne van der Meer is een roman waarin de geheimen van de personages voorop
staan. Alle verwikkelingen, gebeurtenissen en verhalen draaien om deze
geheimen. Het vakantiehuis genaamd Duinroos
is de rode draad in dit boek. Als lezer volg je de verhalen van de
vakantiegangers die verblijven in Duinroos voor elk een aparte reden. Er staan
eigenlijk zes verschillende verhalen in de roman waarbij steeds andere personen
een rol spelen. Zes verschillende verhalen met allemaal een eigen geheim, een
eigen verhaal. Maar is het boek Eilandgasten een echte bestseller? In de rest
van dit betoog wordt de roman op basis van de 17 tips van De Groene
Amsterdammer getest.
1) Verhoog de inzet.
Schrijf niet over je ouders maar over een iemand die bijvoorbeeld van Lodewijk
XIV afstamt. Maak de inzet van je boek plausibel.
In deze roman komen allerlei verschillende soorten
personages aan bod. Van een vader die zich gepasseerd voelt op zijn werk tot
aan een bejaarde die het leven niet meer ziet zitten. De verhalen zijn
aannemelijk en de problemen reëel.
2) Laat je held lijden
aan grote innerlijke conflicten.
Van een echte ‘held’ is in dit boek niet te spreken, van
mensen, vaders en moeders, opa’s en kleinkinderen, met eigen problemen en
keiharde emoties wel. De personages vechten tegen hun geheimen en proberen hun
emoties te onderdrukken, met conflicten en pijnlijke gewaarwordingen als
gevolg.
3) Gebruik altijd
details, ze geven aan je werk een universele lading.
‘Hij probeerde Tom niet te horen, luisterde naar het
monotone gezoem van zijn dynamo en keek naar de vliegjes die in het licht van
zijn fietslamp zwermden.’ Dit citaat uit het boek bevat overduidelijk details
waarin sfeer en gevoel tot uiting komen. In de rest van de roman zijn een legio
aan detailbeschrijvingen te vinden.
4) Maak je setting zo
specialistisch mogelijk: geen vage locaties in een vaag dorp.
De setting kon niet duidelijker: het eenvoudige maar
gastvrije huurhuis Duinroos op het prachtige Vlieland.
5) Ondermijn het
zelfvertrouwen van de held, maak hem dus menselijk.
Alle personages in het boek kampen met hun eigen menselijke
geheim. Zo verschillend als de verborgen feiten van elkaar zijn, zo weinig
verschilt de impact die ze hebben op het leven van de personages in de roman.
6) Laat het lot een
belangrijke rol spelen.
Duinroos, het vertrouwde vakantiehuis aan de kust, vormt,
samen met het gastenboek waar alle vakantiegangers op hun eigen manier laten
weten hoe ze de vakantie hebben ervaren, de rode draad door het boek. Op deze
manier komen de bewoners door middel van het lot in contact met elkaar via het
geschreven woord.
7) Creëer
buitensporige karakters.
In de roman komen geen buitensporige karakters voor.
8) In een verhaal gaat
het om conflicten.
De hele roman draait geheel om conflicten. Je leest wat er
in de hoofden van de personages omgaat en beleefd de conflicten tussen man en
vrouw, dochter en moeder, opa en kleinzoon alsof je er zelf bij bent.
9) Karakters moeten
transformeren.
Aan het begin van elk verhaal wordt het probleem van de
personages omschreven. Aan het einde van elk verhaal valt de onvermijdelijke beslissing
positiever uit dan verwacht.
10) Stel karakters op
de proef.
De karakters moeten grenzen verleggen om tot een gezamenlijk
oplossing te komen die voor iedereen het
beste is.
11) Zorg dat lezers
van karakters gaan houden.
De sympathie voor een bejaarde man die het leven niet meer
ziet zitten, twee brieven aan zijn dochters probeert te schrijven en zijn
suïcidale poging dag na dag uitstelt omdat hij steeds weer te weinig heeft
beleefd op het eiland om een half kantje vol te schrijven, is snel gewekt door
Vonne van der Meer.
12) Vermijd subplots.
Aan het eind van elk verhaal wordt een positief open einde
gegeven.
13) Zorg voor een
verbluffende titel.
Eilandgasten, verbluffend? Niet echt, maar het past geheel
bij het verhaal.
14) Show, don’t tell.
Er is in het boek een goede afwisseling tussen
gebeurtenissen die worden verteld vanuit het verleden en gebeurtenissen waar je
als lezer bij lijkt te zijn, zoals een conflict.
15) Sluit je niet aan
bij de bestaande bestsellertrends, dus geen tovenaarsleerlingen en
ontcijferingen van geheime codes.
De roman sluit totaal niet aan bij de bestaande
bestsellertrends en is uniek in zijn soort.
16) Zorg voor
onverwachte ontwikkelingen.
Op een bepaald moment in een verhaal draait het gevoel of
het humeur van het personage zo, dat de kijk op de situatie en de loop van de
rest van het verhaal veranderd.
17) Suggereer steeds
dat de afloop niet goed is.
Aan het eind van elk verhaal geeft Vonne van der Meer keer
op keer een zodanige draai aan het verhaal waardoor het positiever uitpakt dan
dat je als lezer in eerste instantie zou verwachten.
Kortom de roman Eilandgasten van Vonne van der Meer voldoet
ruim aan de bestsellerwaardige criteria. Een mooi stukje moderne literatuur!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten